fbpx MENU

İstanbul’un Gizli Masalı 3

İstanbul’un Gizli Masalı 5

15 Ekim 2014 Comments (0) Views: 1742 ANASAYFA, Kitap

İstanbul’un Gizli Masalı 4

Kitap incelemesinde bugün Yapı & Plan Özellikleri’ni göreceğiz. İstanbul’un gizli masalına tanık olmaya devam…


YAPI & PLAN ÖZELLİKLERİ

Sayfa 7: Yazar, nasıl ve ne ölçüde masalbilimine girdiğini ele alıyor.

Sayfa 8: Mitolojoden örneklerle masalın ne olduğuna değiniliyor.

Sayfa 9: Peri kızları, alev saçan yedi başlı ejderhalar vb. karakterlerin “masal” kavramı içindeki önemi vurgulanıyor.

Sayfa 10: Eski masallar ile günümüz masallarının arasındaki fark, az ve öz olarak okucuya sunuluyor.

Sayfa 11: Masallardaki anonimlikten bahsediliyor.

Sayfa 12: Yazar, uyumadan önce dinlenilen masalın, insan ruhunda bıraktığı tatlı dokunuşunu ve ninni özelliğini göstererek insanı bebeksi bir uykuya daldırışını betimliyor.

Sayfa 15: “Saat” sözcüğünün “zaman” içindeki yeri anlatılıyor.

Sayfa 16: Yağmur damlalarının cama vururken çıkardığı ses ile akreple yelkovanın arkadaşlığından ses örtüştürülüyor.

Sayfa 17: Yazarın mazideki soğuk kış gecelerine yüklediği duygu dolu anlamlar betimleniyor.

Sayfa 18: Aksak semainin vuruşları üzerinde farklı denklemler kuruluyor.

Sayfa 19: Yalnızlığını konak ile paylaşan yazar, yağmur ve saatin ruhunda yarattığı etkilerden sonra rüzgarın esişindeki seremoniyi de satırlarına ekliyor.

Sayfa 23: Selim’in kafasındaki Zeynep imgesi açıklanıyor.

Sayfa 24: Öyküdeki Selim karakteri –detaylarıyla- gözler önüne seriliyor.

Sayfa 25: Bankacılar, reklamcılar, sanayiciler ve mimarlar gibi cemiyetin kremasını oluşturan genç topluluğun idealleri anlatılıyor.

Sayfa 26: Yazar, kitapta yer alan Selim ve Zeynep ikilisinin realitesini –tartışma havasında- okuyucuyla paylaşıyor.

Sayfa 27: Zeynep ile Selim’in arkadaşlıklarına daha derin bir giriş yapılıyor.

Sayfa 28: Kuzguncuk’taki konağın anneleri tarafından Zeynep ve erkek kardeşi Ziya’ya miras olarak bırakılmasından sözediliyor.

Sayfa 29: Selim ile Zeynep’in konağın satışı için biraraya gelmesi anlatılıyor.

Sayfa 30: Örneklere başvurularak “zaman” kavramının Selim’deki yeri ele alınıyor.

Sayfa 31: Yazar, konuşma tırnakları ve betimlemelerle Selim ile Zeynep’i buluşturuyor.

Sayfa 32: Selim’in arabasında geçen yolculuk konusu işleniyor.

Sayfa 33: Kuzguncuk’taki konağın Zeynep’in annesi açısından öneminin vurgulanması akabinde konağa giriyorlar.

Sayfa 34: Konak betimleniyor.

Sayfa 35: Eşyaların zamana karşı sanki mumyalanmışçasına nasıl da genç ve diri kaldıkları konusuna iniliyor.

Sayfa 36: Zeynep’in soyu irdeleniyor.

Sayfa 37: Selim’i, konağın yatırım açısından kârlı olacağını düşünürken görüyoruz.

Sayfa 38: Zeynep, annesinin çeyiz sandığını buluyor.

Sayfa 39: Zeynep’in annesinin yoğun duygusallığını ve kızını ne kadar çok sevdiğini bir kez daha anlıyoruz.

Sayfa 40: Selim ile Zeynep arasında -Zeynep’in evlenemeyecek olması hakkında- konuşmalar geçiyor.

Sayfa 41: Zeynep’in aseksüel olması günışığına çıkıyor.

Sayfa 42: Zeynep, Selim’e erkeklere karşı hissettiklerini anlatıyor.

Sayfa 43: Kadın duygusallığına değiniliyor.

Sayfa 44: Selim ile Zeynep’in yaşadığı tensel birliktelik anlatılıyor.

Sayfa 45: Zeynep’in boynundaki inci kolyenin dağılarak inci tanelerinin konakta gezinmesi ve merdivenlerden yuvarlanması, Selim’in yaşadığı duygu karmaşasıyla harmanlanarak okuyucuya sunuluyor.

Sayfa 49: İkindi vaktinde Çiçekpazarı’nın girişindeki arzuhalcilerden sözediliyor.

Sayfa 50: Çıtak İbo ile Arif’in pazarlığını okuyucuya sunan yazar, bu sayfada betimlemeden uzak diyaloglara yer vererek öyküsüne devam ediyor.

Sayfa 51: İş için gizli bir yer arayışına geçiliyor.

Sayfa 52: Yaşlı bir adamdan yardım alan İbrahim, Arif’i halıcının deposuna götürüyor.

Sayfa 53: Dilekçe yerine mektup yazacağını öğrenen Çıtak İbo, tane tane dikte edilenleri yazmaya koyuluyor.

Sayfa 55: Arif Emin Konyalı’nın ailevi özelliklerine değiniliyor.

Sayfa 56: Arif’in antikacılığı hakkında daha detaylı bilgilerin sahibi oluyoruz.

Sayfa 57: Dükkan kapandıktan sonra Arif’in nasıl duygular içerisine girdiği ve neler yaptığı anlatılıyor.

Sayfa 58: Arif’in kadim dostu, neşeli Elias’ı ile birlikte geçirdiği gençlik yıllarına bir geri dönüşü söz konusu.

Sayfa 59: Eli’nin babası Selman Efendi’nin ustalığı anlatılıyor.

Sayfa 60: Arif, Eli’nin mitoman oluşundan bahsediyor.

Sayfa 61: Yalan söylemeyi adet haline getirmiş Elias Behar ile sıkı dostu Arif Emin Konyalı’nın yolları ayrılıyor.

Sayfa 62: Arif, Eli’nin kendi etrafında teşkil ettiği esrar perdesini nasıl araladığını anlatmaya başlıyor.

Sayfa 63: Divitlerin ve tuğraların sahte olanlarından sözediliyor.

Sayfa 64: Arif, Elias’ın görkemli biçemiyle ilk tanışıklığını anlatıyor.

Sayfa 65: İncelediği eserlerde nasıl Eli’nin parmağı olduğunu anladığı hususlara dikkatleri çekiyor Arif.

Sayfa 66: Arif’in Eli’nin muhteşem sahtekarlığını niçin alenice ortaya sermediğinin nedenleri yer alıyor.

Sayfa 67: Yazar, Arif’in öncesiz sonrasız suskunluğuyla nasıl da Elias’ın edilgen suçortağı olduğuna değiniyor.

Sayfa 68: Elias’ın kısa zaman zarfında piyasada ünü paryalaya bir antikacı olması anlatılıyor.

Sayfa 69: Eli’nin izini kaybetmekten yakınan Arif, rastladığı sahte yapım antikalarda Eli’nin parmağının olduğunu anlayarak bunu, eskiden birbirlerine anlattıkları dedektif hikayeleriyle bağdaştırıyor.

Sayfa 70: Arif, Eli’nin artık değişmeyeceğine ve salt yalangerçekleriyle yaşamaya devam edeceğine inandırıyor kendini.

Sayfa 71: Mektubun yazıldığı odaya giren çaycı çocukla yazı yazmaktan yorulan Çıtak İbo’dan sözediliyor.

Sayfa 72: Eli’nin sadakatsizliği ve yanılgısı gözler önüne seriliyor.

Sayfa 73: Artık sahtekarlıkta Eli’nin önüne geçilemeyeceğine dikkat çekiliyor.

Sayfa 74: Aşağı yukarı yirmi beş sene önce başından geçen bir olayı anlatıyor Arif.

Sayfa 75: Arif ile çingene arasında geçen diyaloglara yer veriliyor.

Sayfa 76: Arif, sokak sokak, kahve kahve Eli’yi arıyor.

Sayfa 77: Yazar, Elias’ta Arif’e ait birçok hatıra (mektup, belge vs.) bulunurken; Arif’te Eli’ye ait hiçbir şey olmamasını vurguluyor. Tek bir şey dışında: Bir inci tanesi.

Sayfa 78: Arif, liseden yeni mezun olduğu dönemde babasıyla yaşadığı bir anısından sözediyor.

Sayfa 79: Elias, Sultanahmet Adliyesi’ne giderek arşiv memurundan yardım istiyor.

Sayfa 80: Fiyatlara göz gezdiren Eli, Kuzguncuk’taki konak hakkında bilgi sahibi olmaya çalışıyor.

Sayfa 81: Konaktaki antika saatin Kuzguncuk’ta bir sinagoga satıldığını öğrenen Elias, vakit kaybetmeden o sinagogtaki hamambaşı ile irtibata geçiyor.

Sayfa 82: Saatin başka bir yerde olduğunu öğrenen Eli, emlakçı Esat Bey ile Karacaahmet Mezarlığı’na doğru yol alıyor.

Sayfa 83: Mezarlık bekçisi Ramazan Efendi, Eli’yi mezarlığın orta yerine getirerek saatin orada olduğunu söylüyor.

Sayfa 84: Üzerinde “İlyas Bahar” yazan mezartaşını gören Eli, şaşkınlaşıyor.

Sayfa 85: Kendisine ait mezartaşını görünce duygu seline kapılan Elias Behar’ın o zaman dilimi içinde hissettiklerinde detaya iniliyor ve Eli aslolanın ölüm olduğunu anlıyor.

Sayfa 87: Yaşlı adamın yazdırdıklarından sonra kapıya yönelerek odadan çıkışı betimleniyor.

Sayfa 88: Bir sigara yakan yazarın, yine yağmur imgesinden yararlanarak okuyucuyla yalnızlığını paylaştığı satırlarda, kendi öyküsünü yazdığını idrak ediyoruz.


Ali Teoman tarafından kaleme alınan ve 1991 yılında Haldun Taner Öykü Ödülü’ne layık görülen Gizli Kalmış Bir İstanbul Masalı’nı, yapı ve plan özelliği bakımından sayfa sayfa inceledik. Bir sonraki kitap incelememde eseri, eleştirel açıdan ele alacağım. Eğitim, sanat ve dilbilgisi eleştirilerinin ardından değerli yazar Ali Teoman’a yazdığım küçük bir mektup ile birlikte inceleme tamamlanacak.

Gizli Kalmış Bir İstanbul Masalı kitap incelemesinde; Olay dizini, kişiler, yer ve zaman…

Tags: , , , ,

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Solve : *
19 + 30 =